Zelfverdediging Info Blog

Informatie over zelfverdediging.

Conditie- en Krachttraining Tip 1: ga niet zomaar opdrukken.

 

Als gasttrainer de wedstrijdkarateka’s van Van Hellemond Sport in Hilversum een pittige conditietraining voor mogen schotelen. Het uitvoeren van opdrukoefeningen vormde een essentieel onderdeel van mijn gasttraining.

Op deze foto ben ik aan het opdrukken in mijn gasttraining.

 

 

 

Gewicht

Elke opdrukoefening is feitelijk een krachttraining waarin gebruik gemaakt wordt van het lichaam als ballast, als belasting, als gewicht. Dat zegt genoeg over hoe voorzichtig met opdrukoefeningen om gegaan moet worden. Krachttraining hoeft niet altijd met dumbbells, stangen en schijven, speciale krachttrainingsmachines en naar mijn idee al helemaal niet in mooie sportkleding. Op veel foto’s van mij als riddertrainer in mijn lessen weerbaarheid, zelfverdediging , zelfverdediging voor scholieren en trainingen beroepsmatig fysiek optreden is te zien hoe ik in spijkerbroek en t-shirt lesgeef.

Los van het versterken van kracht en verlengen van uithoudingsvermogen zorgt oefenen met je eigen lichaam als gewicht er ook voor dat cursisten in mijn riddertrainingen zelfverdediging hun eigen lijf beter leren kennen. De mogelijkheden en onmogelijkheden ervan. De groei ervan en vooruitgang ermee en zelfs hoe het lichaam op verschillende momenten van inspanning steeds anders kan aanvoelen. Dat is gewoon fijn om te weten, om te begrijpen en verschaft inzicht in het zelf van mijn cursisten.

Tijd

En de enige investering die dit van cursisten vergt is: tijd. Om met je eigen lichaam als gewicht te kunnen trainen hoef je nergens heen. Dat heb je altijd bij je. Dumbbells, stangen en schijven en krachttrainingsapparaten niet. Tegenwoordig populaire bootcamp-materialen als vrachtauto- en tractorbanden met bijbehorende mokers, of Bulgarian Bags en Russian Kettlebells heb je ook niet elke moment bij je.

Je horloge wél. Plan daarop wat tijd per dag uit om met je eigen lichaam als gewicht te trainen en je zult versteld staan van de resultaten. En het mooie is: je lichaam maakt het niet uit waarmee het belast wordt, zolang het maar belast wordt. De tijd die geldt voor supercompensatie na het trainen met gewichten is voor trainen met het lichaam als gewicht vrijwel hetzelfde. Gecharcheerd hoor.

Challenges

Op het internet gaan vele zogenaamde ‘challenges’ rond die op social media massaal gedeeld worden. Waarin deelnemers gevraagd wordt zich twintig, dertig of veertig maal op te drukken. Bij de ene ‘challenge’ moeten deelnemers zich twintig dagen lang elke dag twintig maal opdrukken bij de andere moeten deelnemers ervoor zorgen dat zij zich binnen vijfentwintig dagen evenzoveel maal kunnen opdrukken. Of hele andere dingen doen als het eten van kaneel en overige rariteiten uitvoeren. Het moet een ‘uitdaging’ zijn, een ‘challenge’.

Opdrukoefeningen vind ik als riddertrainer zelfverdediging géén rariteit. Géén ‘Challenge’. Opdrukken moeten alle cursisten in mijn riddertrainingen zelfverdediging (uiteindelijk) kunnen. Niet zoals dat via allerlei ‘challenges’ op internet in social media getoond wordt maar als een kracht verbeterende en behendigheid versterkende lichaamsoefening. Met de nadruk op ‘oefening’ in het woord ‘lichaamsoefening’. Cursisten in mijn riddertrainingen zelfverdediging oefenen zich in het maximaal gebruiken van hun lichaam. Uiteindelijk worden cursisten voorbereidt op een verdedigende actie die maximale inzet van hun verlangen zal.

Bewegingen

Als een cursist bij mij komt vraag ik deze niet alleen tijdens onze kennismakingstraining, maar elke training opnieuw of deze last heeft van blessures, oude kwaaltjes of andere fysiekmentale ongemakken. Dit doe ik niet voor niets. Alle mensen die gezond zijn van lijf en leden en geen gebreken, ziektes en/of verwondingen kennen, hebben bij hun geboorte een geweldig apparaat cadeau gekregen: ons lichaam. Dat zij naar eigen goeddunken in bruikleen gekregen hebben.

Een lichaam dat tot het uitvoeren van werkelijk bijzonder veel complexe bewegingen in staat is. En niet alleen als in veel verschillende bewegingen maar ook als in ontzettend grote aantallen herhalingen. Dit vergt wél wat voorbereiding en gewenning voor ons lichaam en van de mensen die dat lichaam cadeau gehad hebben. Fysiekmentaal moeten mensen bewegingen ‘leren’ uitvoeren. Maar, zodra mensen een beweging beheersen kunnen zij de meest prachtige acties met hun lichaam uitvoeren. Topsporters laten dit regelmatig zien. Daarnaast leven er in ons land supergetrainde beroepskrachten die het fysiekmentaal niveau van topsporters niet alleen benaderen maar dat zelfs overtreffen maar die dat liever stil en buiten zicht van het grote publiek houden.

Opdrukken

Kijk eens naar kinderen en hoe die vanaf hun babytijd leren lopen. Kinderen zijn nergens bang voor. Zij beginnen met kruipen, trekken zich aan van alles op tot stand en beginnen te lopen. Dat gaat niet meteen goed omdat hun lichaam moet wennen aan het uitvoeren van deze beweging. Omdat hun lichaam zich moet oefenen in het uitvoeren van onze menselijke loopbeweging. Kinderen zullen struikelen en vallen maar geven het niet op te leren lopen. Kinderen leren lopen. Met vallen en opstaan.

Zoals volwassenen moeten leren opdrukken. Ook (vrijwel letterlijk) met vallen en opstaan. Geen enkele cursist in mijn riddertrainingen zelfverdediging begint meteen met opdrukken. Eerst wil ik zien hoever de fysiekmentale staat van een cursist op dat moment is. Sommigen hebben een berenconditie met veel kracht, behendigheid en uithoudingsvermogen terwijl anderen fysiekmentaal nergens toe in staat zijn. Fysiekmentale toppers mogen van mij in handstand opdrukken tegen de muur. Cursisten die zich soms maar maximaal vijfmaal kunnen opdrukken en dat met veel pijn en moeite voor elkaar krijgen, mogen zich helemaal niet meer opdrukken van mij.

Quarantainekilo’s

Van een goede fysiekmentale conditie heb je naar mijn persoonlijke mening niet alleen binnen je beroep profijt. Je kunt lange wandelingen maken zonder enige moeite en bent daarmee bijzonder mobiel. Je kunt makkelijk tillen en daarmee van alles meenemen als je boodschappen doet of aan je huis klust. Je kunt lang stilzitten maar ook lang staan. Bijna alle acties, houdingen en handelingen gaan je beter af.

Helaas duurt het opbouwen van een goede fysiekmentale conditie minstens drie tot zes maanden terwijl je die al helemaal kwijt kan zijn binnen drie weken totaal niets doen. Ga je dan ook nog net zoveel eten als je gewend was te doen in tijden van veel en zwaar trainen, dan komen de kilo’s er al heel snel extra aan.

Tijdens de CoronaCrisis van dit jaar 2020 en de daarop volgende CoronaLockdown zijn veel mensen plotseling (veel langer) thuis gaan zitten en daar vreselijk veel gaan neuzen in koel- en voorraadkasten. Terwijl ze minder naar sportschool, -club of -vereniging gegaan zijn om fysiek actief te zijn. Persoonlijk kan ik iemand die 15 kilo aangekomen is tijdens de lockdown en heb ik mensen gesproken die gemiddeld 7 kilo aangekomen zijn tijdens dit halfjaar stilzitten.

Oefenen

Nu hoor ik van allerlei ‘challenges’ waar mensen aan mee willen doen zonder dat zij daarvoor getraind en/of op geoefend hebben. Bijvoorbeeld aan ‘Push Up Challenges’ voor allerlei goede doelen. Zij vertelden mij dat zij erin begeleid worden om te leren zichzelf (een fiks aantal maal) op te kunnen drukken.  Gelukkig worden zij daarin begeleid.

In mijn riddertrainingen zelfverdediging leer ik cursisten die zichzelf nooit eerder meermaals hebben kunnen opdrukken pas na een aantal weken vanaf de grond opdrukken. Tot dat moment mogen zij zichzelf van mij helemaal niet opdrukken vanaf de grond. Zij moeten hun lichaam van mij eerst laten wennen aan de opdrukbeweging. Het duwen met beide handen van hun romp vandaan naar voren tot hun armen helemaal gestrekt zijn eerst onder minimale belasting oefenen.  De een maakt zich deze handeling binnen een week eigen terwijl dat bij de ander wel twee weken kan duren. En dan oefenen zij deze beweging elke dag.

In tegenstelling tot deelnemers aan allerlei ‘Challenges’ die van het ene op het andere moment besluiten zichzelf twintig, dertig en zelfs veertig maal op te drukken.

Share on Facebook
posted by Adrie de Herdt in Conditie- en Krachttraining and have No Comments